fbpx

שיטת הקפאת העצב
Cryo-Analgesia

מקור השיטה

גם לשיטה זו מקורות היסטורים. כבר בכתבי אפלטון אנו שומעים על טכניקה להקלת כאב על ידי קרח שמובא מן ההרים ומונח על הגפה הכואבת.
הרופא הראשי של צבא נפוליאון מציין כי בקרבות ברוסיה המושלגות, עקב קפיאת הגפיים, לא כאב לחיילים בזמן ביצוע הקטיעות. מי שנחשף לקור עז, יודע שכשקופא האף או האוזניים בחורף, אפשר לאבד את התחושה באותו איבר לתקופה של שבועות עד חודשים!

מהי הקפאת עצב?

הקפאת עצב גורמת למוות והרס של סיבי העצב הדקים המכונים "אקסונים". סיבים אלה הם העצבים שמוליכים את התחושות למח. ניתן לדמותם לחוטי חשמל או חוטי טלפון. סיבי עצב אלו עטופים במספר שכבות של עטיפות שומניות, שמהוות מעין בידוד לאותם "חוטי חשמל".

איך מקפיאים עצב?

שיטת הקריו-אנאלגזיה  (קריו משמעו הקפאה, אנאלגזיה משמעה הקלת כאב) מבוססת על החדרת מחט מיוחדת, שהקצה שלה יכול ליצור כדור קרח בגודל של כסנטימטר, בטמפרטורה של מינוס ארבעים מעלות צלזיוס. כדור הקרח גורם לקפיאה של כל הרקמות סביב לו בטווח של כסנטימטר. ההקפאה שנוצרת סביב עצב המטרה גורמת להרס ומוות של הסיב עצב תוך כדי שימור עטיפות העצב. פעולה זו גורמת להפסקה מיידית בהולכת הכאב בעצב. יתרונה של השיטה הנ"ל היא שמאחר ועטיפות העצב לא נפגעו, מתאפשרת גדילת העצב מחדש בצורתו הנורמלית ללא נזק.

שיטה זאת מתאימה להרס עצבים היקפיים, בינוניים וקטנים כמו העצבים הבין צלעיים ( Inter-Costal ) או עצבים בזרוע ובכף יד.

המקרים המתאימים לשיטות מהסוג הזה הם:

  • תסמונת פגיעה עִצבית לאחר שלבקת חוגרת (Post herpetic neuralgia  ). במקרים אלו, שלרוב פוגעים בגובה צלעות, ניתן להקפיא את העצבים הבין-צלעיים שנפגעו ללא הפסד של תפקוד משמעותי.

  • במקרים של פגיעות ממוקדות בעצבים מדרגה שניה המעצבבים גפיים. פגיעה בעצבים בזרוע ובאמה כתוצאה מטראומות וניתוחים שכיחה ביותר. לרוב העצב הפגוע מוליך בעיקר את תחושת הכאב ולא מאפשר במילא את תפקוד היד. לכן, הקלת הכאב לפעמים אפילו משפרת את התפקוד. כמו-כן, מאחר וההרס של העצב כמו שהסברנו לעיל אינו מלא, יתאפשר גידול מחדש של העצב, ואנו מקווים שכשהעצב יגדל בשנית, הוא יעשה זאת בצורה יותר נורמלית, ובכך גם ישפר את שיכוך הכאב.

  • במקרים של כאב באזור מסוים של הפנים כתוצאה מנזק לעצב.

סיכונים

הסיכון המרכזי בפעולות אלו הוא הרס לא מושלם של העצב ויצירת כאב חדש. לרוב זו אינה בעיה מאחר והחולה מלכתחילה סובל מכאב באזור המטופל , וכי בחלק גדול מהמקרים המטופלים בשיטה זו יש גידול מחדש של העצב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *