fbpx

מחלות ראומטיות של עמוד השדרה

תסמונות הגורמות לכאב גב תחתון. לרב המחלה היא כללית לכלל מפרקי הגוף, וכחלק מכך מותקפים גם המפרקים בגב התחתון. תסמונות אלו משפיעות על העצמות, המפרקים, הגידים והשרירים הנאחזים בשלד. בד"כ החולה מתלונן על כאב בבוקר כשהוא מנסה לצאת מהמיטה. הכאב הולך ופוחת עם הפעילות הגופנית. הסיבה כנראה לכאב בבוקר היא הדלקת במפרקים ושאר הרקמות, המתגבשת במשך הלילה, ומשתחררת עם הפעילות במשך היום. במידה ובדיקה פיסיקלית מעידה על הגבלת תנועה בכל הכיוונים, ממצאי המעבדה מעידים על תהליך דלקתי לא ספציפי. האבחנה במיקרים אלו, מתבססת מעבר לאמצעי ההדמיה, על בדיקות דם בהם מחפשים סמנים למחלות ראומטיות ואוטו-אימוניות (מחלות בהן הגוף תוקף את עצמו) הטיפול במחלות אלו לרב מבוצע ע"י ראומטולוגים המטפלים בבעיה הבסיסית, עם תמיכה של רופאי כאב בטיפול הסימפטומטי בכאב.

דלקות זיהומיות של עמוד השדרה
זיהומים בעמוד שדרה אינם גורם שכיח לכאבי גב תחתון, אך חשוב להכירם לצורך אבחנה מבדלת שכן טיפול מיידי מסוגל לסיים את הבעיה. ואילו הזנחה יכולה לגרום לנזק קשה ובלתי הפיך. מצבים מסוג זה מופיעים בעיקר בחולים שעברו התערבות פולשנית בגב (כהזרקה או ניתוח) או בחולים עם פגיעה במערכת החיסונית או זיהום קשה במקום אחר בגוף. האבחנה מתבצעת לרב ע"י בדיקות דם ואמצעי הדמיה שונים. חולים עם חום המלווה את כאב הגב צריכים לעבור בירור מלא.

גידולים של עמוד השדרה
גידולים בעמוד שדרה כסיבה לכאבי גב בכלל האוכלוסייה הם נדירים. אך בחולים עם מחלות סרטניות לצערנו הם יחסית שכיחים, עקב נטיה של גרורות להתמקם בעמוד השדרה בשכיחות גבוהה. אצל חולים עם היסטוריה של מחלה סרטנית או סימנים אחרים לכך שיש סיבה לחשוד במחלה סרטנית (כמו ירידה בלתי מוסברת במשקל) יש לבצע בדיקות הדמיה לשלול את האפשרות שגרורות חדרו לעמוד השדרה.

אוסטאופורוזיס-ירידה בצפיפות העצם
ככל שאנו מתבגרים יורדת מסת העצם כתוצאה משינויים הורמונליים, תזונה לקויה, ופגיעה במאגר המינרלים הבונים את העצם. כתוצאה מכך עלולים להיווצר סדקים ושברים בחוליות, אשר יגרמו לכאבים עזים. לרב אין צורך לטיפול בשברים הקטנים האלו, ויש רק צורך לזהותם, ולוודא כי השבר לא גורם לחדירה של עצם לתעלה מצר אותה ולוחץ על רקמות עצב. במקרים שהכאב עז ואינו חולף או שישנה אי יציבות בעמוד השידרה ניתן לשקול התערבות ניתוחית. ישנה אפשרות של הזרקת חומר דמוי דבק לגוף החולית ובכך ליצב את השבר. ניתן באופן עקרוני גם לחבר קיבועי מתכת לחוליות לתמיכה, אך, במקרים רבים אין מספיק מסת עצם בריאה בחוליות מסביב שיעמדו בנטל ובעומס. לרב הטיפול הוא סימפטומטי וכולל משכחי כאב והזרקות אפידורליות עם סטרואידים. כמובן שיש לטפל באופן מתמשך בבעית האוסטאו-פורוזיס ע"י סידן, תרופות ממשפחת הבי-פוספונטים, וכמובן פעילות גופנית במשך כל החיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *